Mendocino Grove

11 augustus 2018 - Mendocino, California, Verenigde Staten

We rijden een groot stuk over de 'Avenue of the Giants'. Een weg door het Humboldt Redwoods State Park, hier staan langs de weg weer die prachtige grote Redwoods. We stappen uit waar we meerdere auto's zien staan. Na het nuttigen van een geglazuurde donut die we met de kinderen hadden gekocht, kunnen we daar het bos in lopen. Dit is misschien wel indrukwekkender dan het vorige park, omdat je hier echt door de ongerepte natuur loopt omringd door die reuzen. Er zijn ook een aantal reuzen omgevallen en je ziet dan de enorme wortels blootliggen. Daan en Julia vinden dit een mooie natuurlijke speeltuin en klimmen bovenop de omgevallen stammen en kunnen er zelfs doorheen kruipen. Wat een geweldige ervaring weer!
Als we doorrijden komen we op een gegeven moment bij een drive-thru boom aan, dat gat is zo groot dat je daar met je auto doorheen schijnt te kunnen rijden. Er zit niemand bij het loket en er staat op een briefje dat je $8,- per auto moet betalen in de brievenbus. We stoppen er braaf $10,- in en rijden door. Maar het gat in de boom is veel te klein voor onze enorme auto... Wat een deceptie, haha!

Een bochtige weg leidt ons verder door de bergen naar de kust. Iedereen wordt er een beetje misselijk van, maar Daan het meest, dus hij mag voor deze keer voorin naast papa. Hij helpt Rolf met rijden, door te zeggen 'left', 'right' of 'easy left/right'. Hij knapt er meteen van op! Julia wordt ineens ook steeds misselijker en aast op het plekje voorin ; -) "Echt echt waar!" zegt ze verontwaardigd "Jullie geloven me zeker niet, hé?" Ze is wel lief!

Als we bij de kust aankomen worden we overvallen door de koude zeemist die we ook bij Cannon Beach zagen en voelden. Na zo'n bochtig weggetje zoeken we een leuk restaurantje op een klif met zeezicht om even bij te komen, voordat we aan het laatste stukje van de reis beginnen. Maar het is hier niet zo toeristisch, waarschijnlijk door die kou... Als er af en toe even geen mist is, zien we het prachtige ruige uitzicht over de Pacific Ocean, vaak met rotspartijen in zee. Rolf zegt dat de kinderen moeten uitkijken naar een grote gele M om wat te eten, in de veronderstelling dat we die hier niet gaan tegenkomen. Maar wat denk je, Daan spot hem natuurlijk toch! Dat moet beloond worden, dan maar een Amerikaanse Drive-Thru, aangezien we op nog maar 15 minuten van de camping bij Mendocino zitten.

De camping ziet er ontzettend leuk en verzorgd uit en we kunnen direct naar onze tent. Voor een tent ziet hij er hartstikke mooi uit: Een goed tweepersoonsbed, twee stapelbedden tegenover elkaar, dus Daan en Julia kiezen allebei boven uit, een kledingrekje, lampjes en lekkere stoelen buiten op onze veranda. Maar wat is het hier koud... Met trui en vest is het nog steeds fris einde van de dag. Ik maak me nu al zorgen om de overtocht naar de wc en douche morgenochtend, brrrrr!
Daan en Julia beginnen gelijk met het vegen van de veranda, waar ze wel een half uur zoet mee zijn en daarna gaan ze bomen klimmen en het terrein verkennen. Ze vinden het geweldig! Vooral Daan is helemaal in zijn element hier, fantastisch om te zien! We halen een pizza in het dorp en eten die bij de tent op, maar Teun gooit roet in het eten want die lijkt last te krijgen van z'n waterpokken en wordt huilerig en wil niet slapen. We gaan allemaal bijtijds ons bed in en Daan en Julia stralen in hun stapelbed in de slaapzak met een kruikje (die krijgen we erbij). En ons bed heeft elektrische matrasverwarming, dat is wel heel luxe in die kou!

De nacht verloopt verre van idyllisch in onze tent, want Teun is vanaf een uur of 22:00 heel onrustig, met moeite valt hij steeds bij ons in slaap, maar dit gaat gepaard met zielige krijsjes tussendoor. En als hij dan in slaap valt, word hij vrij snel weer wakker. Pas rond 4:30/5:00 is hij uitgeput (en wij ook) en slaapt hij nog tot 7:30 uur. Daan en Julia hebben overal doorheen geslapen gelukkig en we hopen de rest van de camping ook...
Na zo'n heftige nacht in de kou naar de wc/douche is even extra pittig voor mij. Ik verlang naar een hotelkamer met stromend water... Maar ik zet dapper door en Julia is met me mee en vindt het alleen maar leuk wat aanstekelijk werkt. We föhnen gezellig ons haar in de doucheruimte om niet met natte haren de kou in te hoeven. En ik moet zeggen ik heb nog nooit een camping gezien met zo'n sjieke en schone douche. Er staan zelfs verse bloemen en er ligt een krultang die frequent wordt gebruikt hier. Waarom je je haar netjes zou moeten krullen op de camping is mij een raadsel?! Rolf heeft ondertussen besloten om vandaag al door te rijden richting San Francisco, want nog zo'n nacht met Teun in de tent daar word niemand blij van. Daan en Julia zijn wel ernstig teleurgesteld, maar als we zeggen dat Teuntje zich echt niet lekker voelt, zijn ze begripvol. Wat een ontzettend lieve grote broer en zus!! Rolf beloofd op zoek te gaan naar een hotel met zwembad en een leuke speeltuin in San Francisco, dat maakt het iets dragelijker voor ze ; -)

Om 13:00 zitten we in de auto op weg naar het Claremont Club & Spa Resort in Berkeley. Dit ligt tegenover de baai van San Francisco. De laatste lange rit voor deze vakantie. Teun slaapt gelukkig even bij deze rit, dat kon hij wel gebruiken. Eind van de middag komen we aan en springen we gelijk met de kinderen het buitenzwembad in. Het is hier hartstikke zonnig en rond de 25 graden. Wat is dat fijn, na alle rook in de bossen en mist bij zee!! 's Avonds mag Teun nog even in een oatmeal badje (blij dat ik toen extra had gekocht, voor het geval er nog iemand pokjes zou krijgen) en hij spettert er vrolijk op los. Echt een waterratje, nu al!  Daarna leggen we hem in zijn tentje in de badkamer en kunnen wij met babyfoon uit eten in het restaurant van het hotel. Hij huilt nog even, maar na een paar minuten valt hij in een diepe slaap. Het eten is super, Rolf heeft een goede steak, ik een lekker visje en de kinderen zijn ineens verslaafd aan de tosti's met cheddar hier in Amerika. We zitten zo lekker dat we zelfs nog een toetje nemen met elkaar. Een wereld van verschil met de pizza's en de herrie in de tent gisteravond!

Teun wordt nog twee keer wakker 's nachts, maar slaapt snel weer in met een speentje. Opgeladen worden we wakker de volgende ochtend en maken ons klaar voor het ontbijt. Wat ook erg goed smaakt! Na het uitchecken van de kamer gaan we lekker nog een paar uurtjes bij het zwembad zitten. Het is zulk mooi weer en vanaf morgen kan het wat koeler en bewolkter worden, bovendien hebben we in het hotel in San Francisco geen zwembad, dus nog maar even van genieten. Daan en Julia zeggen dat ze niet willen zwemmen (?!?) en Daan zegt al tegenstribbelend dat hij dan alleen even gaat pootje baden als het moet ; -) Twee uur waterpret verder krijgen we ze met moeite uit het zwembad voor een all-american lunch met hotdogs en tosti's.

Om een uurtje of 15:00 stappen we in de auto om over de brug (niet dé Golden Gate) naar San Francisco te rijden. Het verkeer zit redelijk mee en we vinden het hotel voorspoedig. Lang leve de navigatie! De komende vier dagen gaan we deze stad verkennen, we hebben leuke dingen op het programma staan en we hebben veel goede verhalen gehoord. We zijn benieuwd!

1. Ed & Ell:
    13 augustus 2018
    Wat maken jullie toch een fantastische reis! Heel leuk om jullie verhalen te volgen!
    Geniet nog van het laatste stuk.
    Liefs,
    Ed, Ell, Lot & Lijn
  2. Frederique:
    14 augustus 2018
    Lieve Daan, Julia en Teun
    Dank je wel voor de mooie kaart die ik van jullie kreeg uit Amerika, dat was een leuke verrassing!
    Was het een spannende wedstrijd bij de San Francisco Giants? Veel liefs voor jullie en ook voor papa en mama,
    kusjes Grootmama